Menu Zamknij

Rembertowscy nauczyciele się szkolą!

SZKOLIMY SIĘ DLA WAS! Tym razem na konferencji "Wokół zdrowia psychicznego uczniów". Staram się poszerzać wiedzę o aktualnych wyzwaniach jakie stoją przed uczniami i nauczycielami a także rodzicami naszych uczniów. Jako samorządowcy szukamy narzędzi wsparcia tak dla oświatowych jak i wychowawczych zadań szkoły.
327441689_1414507132413880_1762553570298279165_n
342810384_960021315443537_5800986351241068210_n

Notatki z konferencji:

1.Dobrostan nauczyciela jako priorytet

  • Walka ze stresem u nauczycieli przełoży się na efekty nauczania. Stres, brak panowania nad emocjami, irytacja, drażliwość, wywołują problem z korzystaniem ze swoich zasobów. Pojawia się zmniejszona skuteczność komunikacyjna. Obniżona samoocena nauczyciela i motywacja do pracy. Utrata pozytywnego wizerunku. Wypalenie zawodowe depresja. Ma też znaczenie jakość współpracy z organem prowadzącym.
  • Jako przeciwdziałanie prelegentka proponuje stosowanie technik mindfulnees.

2.Psychopatologia wieku dziecięcego prowadząca do zagrożenia niedostosowaniem społecznym.

  • Adhd, czyli zaburzenie hiperkinetyczne mają inne objawy u chłopców inne u dziewczynek. Dziś uważamy to za zaburzenie poznawcze dawniej był to sposób postrzegania świata niosący wiele korzyści np. szybkie dostrzeganie zagrożeń.
  • Zaburzenia lękowe. Zespół lęku uogólnionego to dzieci zamartwiające się. Narastające zmartwienia bez pojawiających się rozwiązań, mogą prowadzic do fobii szkolnej lub fobii społecznej czyli ogólnego strachu przed ocenianiem.
  • Depresja. Obniżony nastrój, apatia, zachowania autodestrukcyjne, próby samobójcze. Zaburzenia rytmu dobowego. Depresja jest maskowana, za agresją, za używkami.
  • Zaburzenia dwubiegunowe. Epizody maniakalne, epizody depresyjne, gonitwy myśli. Duże wahania nastroju. Słabo diagnozowana. Zazwyczaj ok 10 lat po wystąpieniu objawów.
  • Schizofrenia u dzieci. Zaburzenia rytmu dobowego. Zaburzenia wzrokowe. Problemy w relacjach, izolowanie się. Zaburzenia poznawcze. Spowolnienie działania. Katatonia. Zachowania łamiące normy, wynikające z przeżyć w świecie wewnętrznym.
  • Padaczki. Olbrzymia i różnorodna grupa. Mikro wyładowania elektryczne w mózgu. Mogą przebiegać bez utraty świadomości. Mogą być napadami złości, zwidów zapachowych lub objawiać się np jako niekontrolowane przeklinanie.

Rembertowscy nauczyciele - czego sie dowiedzielismy?

3. Po co komu autoagresja.

  • Paleta samookaleczeń jest ogromna. Najpopularniejsze sa nacięcia skóry, ale mogą to być też wyrywanie włosów, drapanie. Sa to wszystkie celowe uszkodzenia ciała. Celem jest ujście emocji, w czasie aktu autoagresji uwalniają się endorfiny które niwelują ból.
  • Dzieci zazwyczaj ukrywają samookaleczenia. Należy zwrócić uwagę min na nietypowy strój np. zakrywający całe ciało mimo ładnej pogody. Niechęć do uczestniczenia w zajęciach WF.
  • Przeciwdziałanie. Nagradzanie, nawet ponad miarę. Podwyższanie samooceny. Zawsze rozmowa. Niezawstydzanie.

4. Trauma relacyjna a zaburzenia psychiczne u dzieci.

  • Trauma relacyjna to zaburzenie powstałe w wyniku długotrwałego funkcjonowania w zaburzonej relacji z rodzicem, kiedy nie ma możliwości ucieczki.
  • Rodzice powinni dopytywać na różne sposoby co w szkole -co dobrego -co złego. Trochę trzeba ciągnąć za język, zachęcać do opowieści. To samo dotyczy nauczycieli którzy powinni dopytywać sie co się dobrego lub złego wydarzyło w domu.
  • Objawy. Przekonanie o bezwartowości. Poczucie wstydu. Niespełniania oczekiwań. Trudności w nawiązywaniu relacji. Nieprawidłowe relacje np pajacowanie w celu uzyskania akceptacji. Jednak większość objawów jest znacznie poważniejsza, depresje, odrętwienie psychiczne, zagubienie.
  • Na czym mogą polegać nieprawidłowe relacje z dzieckiem. Obarczanie dzieci problemami z życia dorosłych. Stawianie dziecka w roli odpowiedniej dla dorosłego np. odpowiedzialności za rodzica. Życie w warunkach ciągłego zagrożenia. Rodzic z problemem alkoholowym. Rodzic wiecznie niezadowolony. Nie możemy wciągać dziecka w świat dorosłych.
Rembertowscy nauczyciele

James Heilman, MD, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Skip to content