MEANDRY SAMORZĄDNOŚCI - Uzależnienia w Rembertowskich szkołach - konferencja Uzależnienia XXI wieku
Jak skutecznie realizować politykę uzależnień w szkołach
Jak wiecie od tego roku szczególnie przyglądamy się dobrostanowi psychicznemu uczniów. Dzisiaj razem z naczelnikiem Wydziały Spraw Społecznych i naczelniczką Wydziału Oświaty i Wychowania, uczestniczyliśmy w konferencji która idealnie wpasowała się w nasze plany. Przedstawiam Wam część z wiedzy z której skorzystaliśmy.
Kontakt z alkoholem ma w zależności od badania 40-60% 14 latków i 14 latek, to wiek alkoholowej inicjacji. Im bliżej do osiemnastki tym więcej pojawia się narkotyków lub nadużywanych leków. Np. na uspokojenia czy na sen. Po używki po równo sięgają chłopcy i dziewczyny. Najpopularniejsze jest piwo a z narkotyków marihuana. Nie ma szkoły wolnej od tego problemu. W ostatnich latach narasta ilość depresji, samookaleczeń czy prób samobójczych. Mimo tych wysokich liczb, statystyki odnotowują nieznaczny spadek ilości młodzieży sięgającej po alkohol, natomiast rośnie ilość uczniów która się upija.
Uzależnienia w Rembertowskich szkołach - na co zwracać uwagę?
Prelegenci diagnozowali, że u podstaw tego stanu rzeczy leży kryzys rodziny, jako podstawowej komórki wychowawczej. Jako rodzice często spychamy kompetencje wychowawcze na szkołę. Sami nie mamy czasu lub wymagamy wzorców zachowań, których sami nie przestrzegamy. Tymczasem nie ma skuteczniejszej metody wychowawczej jak tradycyjny "dobry przykład". Wychowywanie, jedynie, słowem, nie jest skuteczne, budzi bunt lub obojętność. Młodzież, dorastając powtarza wzorce wyniesione z domu. Na spotkaniach dzieci z psychologami szkolnymi zazwyczaj powtarzane problemy, to „nikogo nie obchodzę, nikt nie ma dla mnie czasu”. Szkoły mają też problem ze zmobilizowaniem nas do współdziałania. Organizowane dla rodziców warsztaty czy szkolenia z kompetencji wychowawczych nie cieszą się zainteresowaniem
A co na to samorząd? Warszawa na programy przeciwdziałania wszelkiego rodzaju uzależnieniom przeznacza 57 mln zł. Z czego w Rembertowie mamy do dyspozycji niemal 500 tysięcy złotych. Większość programów jest realizowana w szkołach w postaci różnorodnych zajęć. Od warsztatów, debat przez podnoszenie kwalifikacji po występy teatralne. Działania te mogą być kierowane tak do uczniów jak i do nauczycieli oraz rodziców. Niestety skuteczność tych działań jest trudna do zmierzenia, a wiedza o działaniach profilaktycznych cały czas ewoluuje. Generalnie skuteczne są aktywności cykliczne i długofalowe a nieskuteczne jednorazowe. Dlatego jako samorząd mamy obowiązek kłaść nacisk na realizację rekomendowanych programów, których skuteczność jest zweryfikowana pozytywnie